Basic Attention Token (BAT)

Basic Attention Token (BAT) heeft al vanaf het begin de ogen van crypto-experts op zich gericht. Niemand minder dan de uitvinder van Javascript, Mozilla én Firefox is de founder van het project en de ICO had al binnen 30 seconden de hard cap van 35 miljoen behaald. Het Basic Attention Token (BAT) project wil dat de advertentiemarkt weer efficiënt wordt ingericht zonder dat gebruikers al hun data hoeven in te leveren. In dit artikel geven we je een uitgebreide uitleg over deze veelbelovende cryptomunt.

Concept

Basic Attention Token (BAT) is ontworpen als oplossing voor de “kapotte” advertentiemarkt. Het cryptoproject heeft als doel om met behulp van blockchain een nieuw decentraal advertentieplatform op te zetten en zo de huidige online marketing radicaal te veranderen. Het token BAT dient hierbij als transactiemiddel tussen adverteerders en bezoekers. Adverteerders betalen BAT om te mogen adverteren op het platform van Basic Attention Token, terwijl gebruikers betaald krijgen voor het bekijken van een advertentie (op vrijwillige basis). Voor veel mensen komt het wellicht als een verrassing dat de huidige advertentiemarkt kapot is, maar de afgelopen tijd zijn er niet voor niets acties zoals die van Arjen Lubach om je Facebookaccount te verwijderen. Dit is allemaal onderdeel van een dieper liggend probleem.

Brave en BAT, een oplossing tot een bestaand probleem!

Het probleem

Een veelgehoorde uitspraak over het huidige internet is: “if you aren’t the customer, you’re the product”. Met andere woorden, als jij gebruik maakt van een platform, maar hier geen klant van bent (en dus niet voor betaalt), dan ben jij zelf het product van dit platform. En dat product is waar de klant dan graag voor betaalt. Voorbeelden die dan meteen te binnen schieten zijn Google, Twitter en Facebook. Het overgrote deel van de mensen heeft het gevoel dat wij als gebruiker hier de klant van zijn (ondanks dat we er niks voor betalen), maar niks is minder waar. Wij, en dan met name onze aandacht, zijn het product waar adverteerders veel geld voor overhebben. Dit lijkt op zichzelf staand nog niet zo’n groot probleem, tot we wat verder kijken.

In essentie verdienen deze platformen geld aan onze aandacht. Dus hoe langer een platform onze aandacht vast kan houden, hoe meer geld ze aan ons verdienen. Dit is natuurlijk geen probleem als je er zelf ook beter van wordt. Voor platformen als Facebook en Twitter is dit een ander verhaal. Deze tech-giganten gebruiken verregaande technologieën om jouw aandacht zo lang mogelijk op hun platform te houden. Uit verschillende onderzoeken is echter gebleken dat mensen zich alleen maar somberder voelen als ze hun tijd verdoen op social media.

In onderstaand filmpje legt Simon Sinek exact uit wat er precies mis is met de huidige industrie omtrent social media en het vasthouden van onze aandacht (vooral bij tieners). Hij vergelijkt de verslaving zelfs met een alcoholverslaving. Het grote verschil echter tussen de twee verslavingen is dat de tech-giganten Facebook en Twitter een vrijbrief hebben om alle psychologische trucjes uit te mogen halen die ons verslaafd houden. Mocht je hier meer over willen weten, dan raden we je deze website aan.

Dit is echter niet het enige wat de huidige advertentiemarkt kapotmaakt. Platformen verdienen namelijk niet alleen geld aan het zo lang mogelijk vasthouden van jouw aandacht, maar ook aan het verzamelen van informatie over jou. Hoe beter ze je kennen, hoe gerichter ze advertenties aan je kunnen voorschotelen, hoe meer adverteerders bereid zijn om voor die advertenties te betalen. Jammer genoeg betekent dit wel dat ze er alles aan doen om je te leren kennen en de beste manier om dat te doen is om je overal te volgen waar je heengaat.

Ondertussen hebben bedrijven als Facebook en Google zoveel miljarden euro’s tot hun beschikking en breiden ze hun imperium dusdanig uit (Google Maps, Android, Whatsapp, Occulus Rift, etc.) dat het steeds makkelijker voor ze wordt om je overal waar je gaat te kunnen stalken. Het lijkt momenteel voor veel mensen niet zo’n groot probleem, maar als het op dit tempo doorgaat dan zou het naïef zijn om te denken dat dit voor altijd goed blijft gaan. Dit is dan ook een de reden dat veel mensen zo enthousiast zijn over Basic Attention Token en dat het cryptoproject zonder problemen binnen 30 seconden 35 miljoen dollar op heeft gehaald tijdens de ICO.

De oplossing

De oplossing waar Basic Attention Token mee komt is opgedeeld in twee fases. De eerste fase is al opgezet en heeft zelfs al een werkend product: de Brave browser.

Brave, een advertentievrije browser

Brave is een internetbrowsers (zoals Internet Explorer of Chrome) dat speciaal is ontworpen om alle advertenties en trackers te blokkeren die jou overal op het internet volgen. Je kan deze browser gewoon downloaden en gebruiken zonder dat je hier BAT-tokens voor nodig hebt. Vooral voor mensen die nog geen gebruikmaken van adblockers, is deze browser een verademing. Doordat het alle reclame en trackers blokkeert, laden je webpagina’s vele malen sneller en je geniet online van meer privacy.

De browsers wordt al veel gebruikt. Het team achter Basic Attention Token bracht in maart 2018 naar buiten dat het maandelijks 2 miljoen actieve gebruikers heeft. Bij het openen van de browser wordt altijd getoond hoeveel advertenties en trackers er al geblokkeerd zijn.

Een nieuw model voor online adverteren

In de tweede fase zal het Basic Attention Token model worden neergezet bovenop Brave. In dit model zullen tussenpersonen als Facebook en Youtube volledig worden overgeslagen voor het runnen van advertenties. Jij als gebruiker krijgt direct betaald van de adverteerder in BAT als dank dat je de tijd neemt om hun advertentie te bekijken.

Het belangrijkste aspect dat Basic Attention Token hiermee aanpakt is het feit dat jij zelf eigenaar blijft van je eigen data. Er zijn geen tussenpersonen meer die via jouw surfgedrag geld aan je data verdienen en daardoor jou met allerlei heimelijke trucjes zo lang mogelijk op hun platform proberen te houden of je over het hele internet volgen om alles over je te weten te komen.

Basic Attention Token doet dit allemaal niet, maar heeft als uiteindelijke doel wel om jou relevante advertenties te tonen. Dan rest de vraag hoe ze dit willen gaan doen zonder je privacy te schenden of je online te stalken. Hun oplossing is om de data over jou, die te allen tijde jouw eigendom blijft, met behulp van machine learning te matchen aan relevante advertenties. De data die hiervoor worden gebruikt, zal in geen enkel opzicht aan jou te linken zijn dankzij zero-knowledge proofs. Dit is een technisch hoogstaand stukje cryptografie dat onder andere door Zcash gebruikt wordt. Op deze manier blijft jouw identiteit op het internet privé. De data blijft vervolgens op jouw apparaat opgeslagen waardoor deze weer gebruikt kunnen worden de volgende keer dat je het internet op gaat. Deze data blijft dus in jouw bezit. Onderstaande afbeelding geeft een duidelijk beeld van hoe het systeem achter Basic Attention Token werkt.

Basic Attention Token (BAT)

Het token

In de Brave Browser maken ze gebruik van de Basic Attention Token (BAT). Dit is de munt waarmee adverteerders in de toekomst kunnen betalen voor advertenties. Wanneer jij toestemming gegeven hebt voor de Brave Ads, zullen deze adverteerders jou advertenties tonen en hier zul je 70% van de opbrengst van ontvangen. Deze opbrengst zal gestort worden in de BAT wallet in je browser. Het idee achter dit model is dat jij deze BAT tokens vervolgens weer verdeelt aan jouw favoriete websites. Jij blokkeert immers de advertenties waar deze websites van moeten leven. Je kunt iedere maand aangeven hoeveel BAT je wilt doneren aan deze websites en welke websites het meeste zouden moeten krijgen.

Beschikbaarheid en prijs

Momenteel zijn er 1,5 miljard BAT tokens waarvan 1 miljard in omloop. De overige 500 miljoen zijn in handen van het team, of beter gezegd, die worden opgeslagen in een smart contract. In totaal zijn hiervan 300 miljoen tokens bedoeld voor de “user growth pool” dat als doel heeft om meer mensen gebruik te laten maken van het Basic Attention Token platform. 66,35 Miljoen tokens zitten in de “development pool” dat bedoeld is voor het verder ontwikkelen van het platform. Daarnaast zijn er nog 133,65 miljoen tokens die ook bedoeld zijn voor de development pool, maar in een ander smart contract staan opgeslagen.

Na de ICO was er veel ophef dat de 1 miljard tokens die hierbij verkocht waren, in handen waren gekomen van maar 190 gebruikers. Bovendien leek het erop dat er één persoon, een zogeheten “whale”, maar liefst 25% van alle tokens in bezit had. Achteraf bleek deze 25% gewoon in de user growht en development pools te zitten. Ook is ondertussen het aantal BAT-bezitters ook flink gegroeid. In juni 2017 waren dit er in ieder geval alweer 3675, maar dat zullen er nu, een jaar laten, alweer een stuk meer zijn.

Team

We zijn aangekomen bij een van de belangrijkste redenen waarom Basic Attention Token zo ontzettend populair is bij veel cryptokenners, het team. Deze is al sinds 2016 hard aan het werk om van het platform een succes te maken. De belangrijkste en meest aansprekende naam is de founder Brendan Eich. Het is een grote naam in de developerwereld, omdat hij niemand minder is dan de grondlegger van JavaScript, een van de meest populaire programmeertalen wereldwijd. Daarnaast is hij de co-founder van Mozilla en Firefox. Op de website van Basic Attention Token staan in totaal 60 teamleden die ervaring hebben bij toonaangevende bedrijven als Khan Academy, Tor Project, Yahoo, Microsoft, AOL en Netscape. Het volledige team kan je via deze link raadplegen.

Adviseurs

Basic Attention Token wordt ondersteund door vier adviseurs die hun strepen in het bedrijfsleven wel verdiend hebben. Een van de adviseurs, Ankur Nandwani, is bijvoorbeeld product manager bij Coinbase. Andere adviseurs zijn Zooko Wilcox van de Zcash Company en Greg Badros, een voormalig technisch directeur bij Google en Facebook.

Partners

Er zijn al verschillende bedrijven die samenwerken met Basic Attention Token en het heeft belangrijke investeerders aangetrokken. Voorbeelden van investeerders zijn Founders Fund, Foundation Capital, Propel Venture Partners, Pantera Capital, DCG en nog veel anderen.

Andere grote partnerships die Basic Attention Token heeft gesloten zijn met de Dow Jones Media Group en DuckDuckGo. Met de Dow Jones Media Group wil het team achter BAT experimenteren met het verkopen van premium content op het platform van Dow Jones Media Group. DuckDuckGo is een alternatief voor Google. Het is gemaakt als tegenhanger voor het moeten inleveren van al je data om gebruik te kunnen maken van een zoekmachine. DuckDuckGo is een zoekmachine die jouw data direct verwijderen nadat je er gebruik van hebt gemaakt. Dit partnership moet ervoor zorgen dat gebruikers anoniem over het internet kunnen surfen. Daarnaast heeft het team nog partnerships afgesloten met Townsquare media en twee Youtube-influencers, Bart Baker en Philip deFranco.

Nadelen / opmerkingen

De grootste kritiek die Basic Attention Token krijgt, is dat de ICO niet helemaal soepel is verlopen. Ondanks het enorme succes waarin 35 miljoen dollar werd opgehaald binnen 30 seconden, overheerst in de cryptowereld vooral de vervelende nasmaak dat het niet geheel eerlijk is gegaan. De ICO was zo snel uitverkocht omdat zogeheten “whales”, dit zijn personen met een enorm vermogen, grote hoeveelheden van de token kochten en deze weer met (een flinke) winst doorverkochten. Dit heeft ervoor gezorgd dat in het begin de distributie niet eerlijk is verlopen en veel mensen een hoop meer hebben moeten betalen om aan tokens te komen.

Daarnaast moet er rekening mee worden gehouden dat Basic Attention Token de concurrentie aangaat met de allergrootste spelers van deze tijd, Facebook en Google. Ondanks dat het idee prachtig is en stiekem iedereen hoopt dat dit een succes wordt, is het zéér lastig om deze giganten te verslaan. Het grootste probleem is dat mensen niet zien dat er überhaupt een probleem is. Iedereen vindt het prima om Chrome of Firefox te gebruiken, terwijl de meeste mensen zich ook niet druk maken dat ze al hun privacy inruilen voor gratis diensten. Het wordt voor Basic Attention Token dus nog een flink kluif om uiteindelijk succesvol te worden.

Score

Zoals al vermeld is het idee van BAT prima, maar om te concurreren met bedrijven zoals Facebook en Google zal zeker geen sinecure zijn. Vandaar onze matige score van 6/10.

Conclusie

Het idee achter Basic Attention Token is interessant. De marketingwereld heeft te weinig respect heeft voor andermans privacy. Facebook, Twitter en zelfs Netflix proberen alle psychologische trucjes uit het boekje te gebruiken om ons maar verslaafd te maken en houden aan hun platform. Mensen worden hier ongelukkig van en zeer onproductief. Om deze reden hopen we dat het project slaagt, maar als we eerlijk zijn, is er nog een hele lange weg te gaan. Grote spelers als Facebook en Google zijn niet zomaar te verslaan, vooral omdat ze al zo ontzettend veel data van ons hebben en ook een flinke hoeveelheid geld. Toch kan de kracht van blockchain en het enorm goede team dat achter Basic Attention Token staat er zeker voor zorgen dat er een wisseling van macht ontstaat.

Links

What's your reaction?