Gebruikt Apple zijn “Trojaans paard” om tactvol in crypto te komen?

Zoals de meeste onder ons al wel weten, heeft Apple gisteren zijn Apple Card aangekondigd.

Deze nieuwe creditcard is een gezamenlijke inspanning van Apple en Goldman Sachs, compatibel met het MasterCard netwerk. De kaart werd gepresenteerd als “gebaseerd op eenvoud, transparantie en privacy, en ontworpen om klanten een gezonder financieel leven te laten leiden”. Het is lastig om te discussiëren met een krachtige pitch als deze.

Volgens de website van Apple heeft de Apple Card de volgende voordelen:
  1. Een Credit Card ontworpen voor iPhone – De klanten kunnen zich binnen enkele minuten op hun iPhone aanmelden voor een Apple Card in de Wallet app, en deze meteen gebruiken in winkels, apps of online – en dit wereldwijd. Met de Apple Card kunnen klanten via de wallet eenvoudig en snel hun laatste transacties/saldo in real-time opvragen. De Apple Card is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar door simpelweg een sms te versturen via berichten.
  2. Gebruiksvriendelijke bestedingen – Apple Card maakt gebruik van machine learning en Apple Maps om transacties met handelsnamen en locaties duidelijk te labelen. De aankopen worden automatisch berekend en geordend op basis van kleurcodes, zoals eten en drinken, winkelen en entertainment. Om klanten een beter inzicht te geven in hun uitgaven, biedt de Apple Card wekelijks en maandelijks een overzicht van je uitgaven.
  3. Dagelijks cash ontvangen – Klanten ontvangen een percentage van elk aankoopbedrag dat met een Apple Card wordt betaald, ze krijgen dit uitbetaald in “daily cash”. In tegenstelling tot andere cashback beloningen, wordt Daily Cash elke dag toegevoegd aan de Apple Cash kaart van de klant en kan het direct gebruikt worden voor aankopen met Apple Pay, om het saldo van de Apple Card aan te vullen of om naar vrienden en familie te sturen via berichten. Elke keer dat klanten een Apple Card gebruiken met Apple Pay, ontvangen ze elke dag 2 procent aan cash. Klanten krijgen ook dagelijks 3 procent cash op alle aankopen die ze rechtstreeks bij Apple doen, ook in Apple Stores en voor Apple services.
  4. Geen kosten en lagere rente – Er zijn geen kosten verbonden aan de Apple Card: geen jaarlijkse, late, internationale of over-the-limit kosten. Het doel van de Apple Card is om de laagste rentetarieven in de branche aan te bieden en als een klant een betaling mist, wordt hem geen boete in rekening gebracht. Om klanten te helpen bij het maken van weloverwogen keuzes, toont de Apple Card een reeks betalingsopties en berekent het de rentekosten op verschillende betalingsbedragen in realtime. Om minder rente te betalen, zal Apple Card ook voorstellen om elke maand iets meer te betalen zodat je de flexibiliteit hebt om frequentere betalingen te plannen.
  5. Een nieuw niveau van privacy en veiligheid – Op de iPhone is een uniek kaartnummer voor de Apple Card aangemaakt dat veilig wordt opgeslagen in het Secure Element van het apparaat, een speciale beveiligingschip die door Apple Pay wordt gebruikt. Elke aankoop is veilig omdat deze wordt geautoriseerd met Face ID of Touch ID en een eenmalige, unieke dynamische beveiligingscode. Dankzij de unieke beveiligings- en privacyarchitectuur die voor Apple Card is ontwikkeld, weet Apple niet waar een klant heeft gewinkeld, wat hij heeft gekocht of hoeveel hij heeft betaald.
  6. Een mooie Titaniumkaart – Apple heeft ook een Titanium Apple Card ontworpen voor het winkelen op locaties waar Apple Pay nog niet wordt geaccepteerd. Zonder kaartnummer, CVV-beveiligingscode, vervaldatum of handtekening op de kaart is de Apple Card veiliger dan elke andere fysieke creditcard. Al deze informatie is gemakkelijk toegankelijk in de wallet om te gebruiken in apps en op websites. Voor aankopen met de Titanium Apple Card krijgen klanten dagelijks 1 procent aan “daily cash”.

Zoals de grap luidt: “Het lijkt erop dat Silicon Valley het weer heeft gedaan!…..ze hebben de creditcard uitgevonden!

Zal Apple zicht vertakken als financiële dienstverlener?

Het is belangrijk dat Apple in alle ernst overgaat op financiële dienstverlening. Het bedrijf neemt een grote stap naar een nieuwe vertakking die zeer winstgevend zou kunnen zijn als ze klanten kunnen overtuigen om het product te gebruiken. De waarde voor de Apple community zit echter minder in de creditcard, en meer in de software eromheen.

De “lagere tarieven” zijn bijvoorbeeld enigszins misleidend, want in de kleine lettertjes van de Apple Card staat “dat variabele APR’s (Annual Percentage Rate) variëren van 13,24% tot 24,24% op basis van kredietwaardigheid”. Dit bereik is in lijn met de meeste creditcardbedrijven en de critici zouden zelfs argumenteren dat de door Apple voorgestelde JKP’s (Jaarlijks Kosten Percentage) bovenaan staan.

Niemand is perfect. De software die rondom de creditcard is ontwikkeld, is waar Apple zich waarschijnlijk in zal onderscheiden. De naadloze integratie met de iPhone, Apple Wallet en Apple Pay is een goed begin. Maar de gegevens, zowel de analytics als de privacy, is wat ons echt opviel

Banken en financiële dienstverleners hebben een fortuin verdiend door opzettelijk informatie te presenteren in moeilijk leesbare formaten. Ze hebben deze tactiek gebruikt om klanten in verwarring te brengen en te voorkomen dat ze nauwkeurig kunnen begrijpen waarvoor ze worden gefactureerd, waarom en voor hoeveel. Het lijkt erop dat Apple dat gaat proberen op te lossen met een overzichtelijke weergave van de herkomst van elk tarief, hoeveel het tarief is en welke creditcard-schuld de klant verschuldigd is.

Bovendien is het idee om al je aankoopdata over te dragen aan een technische reus als Apple, vooral in de wereld van vandaag. Het bedrijf begrijpt dat en heeft het product gebouwd op een manier waarbij klanten geen van deze gevoelige gegevens hoeven bloot te leggen. Dit gebeurt door alle aankoopgegevens live op je lokale mobiele telefoon te hebben en niet op de servers van Apple. Door een “privacy first”-benadering te hanteren voor de financiële dienstverlening, legt Apple de lat vrij hoog voor alle andere technologiebedrijven die hen willen volgen in dit verhaal (vb. Facebook).

Is dit waar crypto in het spel komt?

Hoewel Apple de Apple Card aangekondigd staat als een financieel instrument dat gebouwd is met fiatvaluta’s en het oude financiële systeem, zou het ons niet verbazen dat dit snel een toegangspoort kan worden tot de uiteindelijke steun van Bitcoin en andere cryptocurrencies. Samsung, één van Apple’s belangrijkste concurrenten in de hardwareproductie, heeft al een digitale wallet in hun Galaxy S10 telefoon geïntegreerd. Wanneer je naar digitale valuta’s kijkt als gewoonweg een andere valuta, dan zou Apple daar natuurlijk steun aan toevoegen naast de vele andere valuta’s die ze ondersteunen, want de digitale valuta’s blijven in populariteit stijgen.

Tegelijkertijd is de Apple Card een geweldige herinnering aan het feit dat distributie koning is. Tientallen miljoenen mensen zullen via Apple (Apple Pay, Apple Cash, Apple Card, Apple Wallet, etc.) in een nieuw, digitaal financieel ecosysteem worden opgenomen. In plaats van te gaan zitten bidden dat Apple Bitcoin en cryptocurrencies zal ondersteunen, hebben we wel wat meer bedrijven nodig om producten te ontwikkelen die de mainstream adoptie kunnen verhogen.

Het distributievoordeel dat veel technische reuzen hebben is de reden waarom we blijven zeggen dat Facebook vandaag de dag het belangrijkste bedrijf in crypto is. Wat ze ook uitbrengen, positief of negatief, het zal onmiddellijk één van de meest gebruikte producten in de industrie zijn. Het omvangrijke aantal gebruikers dat beschikbaar is voor Facebook betekent dat honderden miljoenen mensen hun eerste ervaring met “crypto” zullen opdoen in alle productlanceringen van Facebook, waardoor het absoluut noodzakelijk is dat de social media-gigant het goed doet (Apple zal waarschijnlijk binnen 24 maanden in deze positie verkeren).
Tim Cook en Apple delen veel ethos van de Bitcoin-community. Het zal interessant zijn om te zien wanneer het bedrijf besluit om het “money of the future” te omarmen.

 

Heeft u vragen over dit artikel of bent u van een andere mening? Laat het ons dan zeker weten. Word lid van onze Telegram groep en kom rechtstreeks in contact met al onze teamleden en met andere crypto-enthousiastelingen. De groep is interactief en bevat alle relevante informatie die voor u van nut kan zijn. De groep is voor iedereen toegankelijk en we proberen iedereen verder te helpen waar kan.

 

What's your reaction?

Leave a comment