Grote erkend bedrijven zouden moeten tokenizen inplaats van proberen iets ‘nieuws’ te ontwikkelen!

Er is nogal wat gespeculeerd over het feit dat grote bedrijven hun eigen cryptocurrencies zouden uitbrengen. Of het nu gaat om JP Morgan of Facebook, het gerucht gaat dat deze kolossen werken aan een digitaal asset dat naar believen kan worden uitgegeven, die hun klanten kunnen gebruiken en die het bedrijf zal toelaten als onderdeel van transacties met verschillende potentiële tegenpartijen.

Er bestaat weinig twijfel over dat veel van deze organisaties hun merkmunten gaan bouwen en lanceren. Maar misschien denkt iedereen er verkeerd over na? Misschien zouden grote bedrijven de bestaande digitale assets die zij bezitten moeten tokenizen, in plaats van nieuwe te ontwikkelen.

Hier zijn twee voorbeelden:
  • Starbucks Rewards – Met dit loyaliteitsprogramma kunnen gebruikers van de Starbucks mobiele app “sterren” verzamelen bij aankopen. Als iemand sterren verzamelt, kan hij/zij ze inwisselen voor een gratis drankje, terwijl hij/zij ook kan genieten van loyaliteitsvoordelen, zoals vooruitbestellingen of gratis in-store navulling. Rapporten tonen aan dat Starbucks meer dan 23M Amerikanen heeft die hun mobiele app gebruiken voor in-store aankopen en meer dan 15M gebruikers hebben die het reward programma gebruiken. Dit maakt het betalingssysteem populairder dan Apple Pay, Google Pay en Samsung Pay.

  • Amazon AWS credits – Deze promotionele credits geven iemand toegang tot Amazon’s zeer winstgevende IT-infrastructuur zonder dat er veel problemen ontstaan. U kan het zien als een digitale cadeaubon die alleen kan worden ingewisseld voor het gebruik van Amazon Web Services (AWS). Het AWS-segment van Amazon zorgde in 2018 voor een omzet van meer dan 25 miljard dollar en in het vierde kwartaal was er sprake van een jaarlijkse groei van meer dan 45%.

Beide voorbeelden tonen aan dat er eigen digitale assets worden gecreëerd, uitgegeven en geaccepteerd door een groot bedrijf. Ze hebben een product-marktconforme pasvorm bereikt, drijven een ongelooflijke hoeveelheid transacties aan en hebben grote ingebouwde gebruikersgroepen. Er is veel minder risico in het creëren van een tokenized versie van wat al werkt, in vergelijking met het creëren en schalen van iets nieuws.

 

  • Wij weten ook dat deze digitale assets voldoen aan de beoogde behoefte van de klant.
  • Wij weten dat deze digitale assets een overtuigende gebruikerservaring te bieden heeft.
  • Wij weten dat de adoptie van deze digitale middelen waarschijnlijk zal blijven toenemen.

Het is niet nodig om het wiel opnieuw te gaan uitvinden. In feite zal een “cryptocurrency” niet op magische wijze waarde creëren voor een multinationaal bedrijf. Er zit een ongelofelijke waarde in het verhogen van de doeltreffendheid van transacties, het verlagen van de kosten, het verminderen van de hoeveelheid fraude/nefaste activiteiten en het vermogen van klanten om liquiditeit te verkrijgen uit een digital asset dat zij in hun bezit hebben.

De eerste waardebepalingen zijn vrij eenvoudig, maar het laatste punt is uniek en belangrijk. Stelt u zich eens voor dat u een willekeurig digitaal asset dat u bezit zou kunnen inwisselen voor (1) een ander digitaal asset of (2) fiat currency? Dit zou dan van toepassing zijn op Airline Miles, Fortnight’s V-Bucks, digitale geschenkkaarten/coupons, “credits” voor uw favoriete platform/service of elk ander digitaal geld dat u in een mobiele app heeft. In plaats van geconfronteerd te worden met een “use it or lose it”-scenario, zouden bedrijven hun klanten meer keuzemogelijkheden en flexibiliteit moet bieden.

Onze mening is dat deze stap de instroom van kapitaal naar deze eigen digitale assets drastisch zou kunnen boosten als mensen wisten dat ze liquiditeit krijgen. Als ik u vandaag 5 euro cash of 7 euro in een Starbucks cadeaubon zou aanbieden, dan zouden veel mensen kiezen voor de 5 euro in cash vanwege de toegenomen keuzemogelijkheden en de acceptatie op eender welke plaats. Dit antwoord zou waarschijnlijk veranderen als je wist dat je de 7 euro bij Starbucks zou kunnen uitgeven of gemakkelijk zou kunnen omzetten naar een ander digitaal bezit of US dollars.

We hebben bedrijven als Starbucks en Domino’s al zien profiteren van mobiel-vriendelijk maatwerk dat zorgt voor een soepele gebruikerservaring. Het Starbucks Rewards-programma is naar mijn mening ook gewoon aan het oppervlak krassen. Naarmate we dichter bij een samenleving zonder geld komen te staan, zullen de ondernemingen die profiteren van de digitale mogelijkheden er veel baat aan hebben.

En zoals we weten, is het vergroten van de flexibiliteit voor gebruikers, terwijl het creëren van meer open systemen, vrijwel altijd een positief effect op de bedrijven met winstoogmerk die dit ondersteunen.

 

Heeft u vragen over dit artikel of heeft u een andere mening? Laat het ons dan zeker weten. Word lid van onze Telegram groep en kom rechtstreeks in contact met al onze teamleden en met andere crypto-enthousiastelingen. De groep is interactief en bevat alle relevante informatie die voor u van nut kan zijn. De groep is voor iedereen toegankelijk en we proberen iedereen verder te helpen waar kan.

What's your reaction?

Leave a comment