Het in Japan gevestigde technologiebedrijf Line doet zijn intrede in crypto, dit zijn onze denkpistes!

De laatste tijd lijkt het erop dat een groot deel van het publieke gesprek rond crypto verband houdt met de aankondiging van Facebook’s Libra valuta. Maar zij zijn niet het enige grote technologiebedrijf dat de sector betreedt.

Line doet mee!

Het in Japan gevestigde LINE, een mobiel berichtenplatform, heeft onlangs de goedkeuring gekregen van de regelgevende instanties om te beginnen met het verhandelen van cryptovaluta’s op hun applicatie. Deze nieuwe aanbieding zal beschikbaar zijn voor de meer dan 80 miljoen gebruikers die LINE in Japan hebben. Er zijn bij deze recente launch twee factoren die onze aandacht trokken – (1) de crypto valutawisselfunctionaliteit wordt direct in de LINE mobiele app geïntegreerd en (2) er worden geen kosten in rekening gebracht voor het traden op deze applicatie.

Het eerste punt is belangrijk omdat LINE geen nieuwe gebruikers hoeft aan te werven. In plaats daarvan zetten ze een crypto exchange op die meer dan 80 miljoen mensen op dag één heeft. Wanneer je dat combineert met het idee dat Japanse burgers zeer geïnteresseerd zijn in het traden van digital assets, krijg je een potentieel recept voor snel succes.

Ten tweede zijn er geen kosten verbonden aan het traden. De enige kosten voor de gebruikers zijn stortingen of opnames. Met dit bedrijfsmodel, maakt LINE gebruik van financiële prikkels om een hoge trading-frequentie aan te moedigen. Uiteraard, als LINE een aanzienlijk marktaandeel kan veroveren in Japan, dan kunnen ze nog steeds trade fees gaan invoeren, nadat ze het tradingsvolume al hebben.

Drie verschillende invalshoeken

Hoewel deze twee nuances zeer interessant zijn, is het belangrijkste om aandacht te besteden aan het strategische verschil dat verschillende bedrijven voor ogen hebben. Facebook probeert hun eigen digitale valuta te creëren. LINE probeert mensen in staat te stellen om een verscheidenheid aan cryptocurrencies te kunnen traden. Een bedrijf als Square is alleen gericht op de mogelijkheid te bieden om Bitcoin te kopen, verkopen, verzenden of te ontvangen.

Elk bedrijf kiest voor een andere aanpak, maar alle drie hebben ze een grote interne gebruikersbasis. Het zou oneerlijk zijn om de resultaten van elke aanpak te vergelijken, aangezien we nog in een vroeg stadium zitten. Het is echter vrij duidelijk dat Square’s gerichte aanpak hen een efficiënte go-to-market plan heeft opgeleverd, wat geresulteerd heeft in aanzienlijke inkomsten voor het bedrijf. Facebook daarentegen, is vastgelopen door regelgevers en wetgevers, terwijl iedereen de meer complexe strategie van de social-mediagigant probeert te omzeilen.

We betreden een heel vreemde wereld. Technologiebedrijven beginnen eruit te zien als financiële instellingen. Financiële instellingen beginnen er steeds meer uit te zien als technologiebedrijven. De mix van deze twee sectoren is hoogstwaarschijnlijk een positieve ontwikkeling voor de wereld, maar we moeten alert blijven op mogelijke valkuilen.

Heeft u vragen over dit artikel of bent u van een andere mening? Laat het ons dan zeker weten. Word lid van onze Telegram groep en kom rechtstreeks in contact met al onze teamleden en met andere crypto-enthousiastelingen. De groep is interactief en bevat alle relevante informatie die voor u van nut kan zijn. De groep is voor iedereen toegankelijk en we proberen iedereen verder te helpen waar kan.

 

What's your reaction?

Leave a comment