Naar aanleiding van onze community, met de vraag om bepaalde Coins, ICOs of scams te analyseren hebben wij tevens besloten om jullie sneller verder te helpen door dit artikel te schrijven. Door dit artikel kan je zelf al aan de slag zonder dat je op onze research moeten wachten. Onderzoek is in de crypto wereld zo goed als alles want kennis is macht, elke individu doet zijn onderzoek anders. In dit artikel gaan we op een simpele manier uitleggen waar je bij uw due diligence (gepaste zorgvuldigheid/onderzoek) moet op letten, het is belangrijk dat je de juiste facetten onderzoekt zodat je weet wat de inhoud van het project is. Wij overlopen de belangrijkste punten die sowieso aan bod horen te komen. Maar eerst, als u van plan bent om te investeren in cryptocurrencies zorg er dan voor dat u ten minste 24 uur effectief leestijd besteedt aan het begrijpen van wat blockchain is, wat cryptocurrencies zijn, veiligheidsmaatregelen die u moet nemen voordat u investeert in cryptocurrencies, enzovoort. Vergeet niet dat geen enkel onderzoek genoeg is en je moet jezelf voortdurend up to date houden. Wat een paar maanden geleden nog het geval had kunnen zijn, is nu misschien helemaal niet meer zo. Technologie, financiën, investeringsstrategieën, regelgeving en alles wat met crypto te maken heeft, verandert zo snel dat je jezelf dagelijks moet bijwerken. In crypto termen heet dit DYOR wat staat voor “Do Your Own Research”. Dit is ons handelsmerk bij Trade want crypto is al risicovol genoeg!

De 2 grote stappen die bij een fundamentele analyse aan bod komen

STAP 1: Betrouwbare informatiebronnen

Kennis is macht. Om een cointe kunnen beoordelen, moeten we eerst weten waar de belangrijkste informatiebronnen vandaan te halen zijn.

Hier is waar u betrouwbare informatie kunt verkrijgen:
  1. De whitepaper van de coin
  2. Slack channel van de coin of blog/Medium/Telegram
  3. Volg community forums: Reddit/Steemit/Bitcointalk (cryptopanic is ook goed plaform om info in te winnen)

 

1.De whitepaper – Een gedetailleerd ontwikkelingsplan van het team waarin het doel en de werking van de coin worden beschreven. Dit vormt de belangrijkste bron voor de evaluatie van de fundamentele aspecten van de coin. Lees altijd de whitepaper van de coin voor u investeert. Het nadeel is dat het zeer technisch kan worden, gezien het gebruik van technologische jargon en concepten die moeilijk te begrijpen zijn voor de gemiddelde persoon die geen IT achtergrond heeft.

2.Slack channel/Telegram of Blog/Medium – Slack en Telegram zijn de belangrijkste officiële kanalen voor communicatie met het ontwikkelingsteam. Word lid van hun slack channel of Telegram en volg de interactie van het ontwikkelingsteam met de community. Stel vragen om meer infomatie over de coin te verkrijgen. Belangrijk is ook dat u de updates volgt die door de ontwikkelaars op hun officiële blog of Medium gepost worden.

3.Forums – Zijn een geweldige manier om de coins beter leren te begrijpen en ook om het sentimenten rond de munt aan te voelen. U kunt bijna altijd eenvoudige definities vinden over bepaalde begrippen of een begrijpelijke analyse van coins vinden die op het forum rondzwerven aangezien de community goed geïnformeerd is. Door de verscheidenheid aan gedachten kun je de achterliggende technologie van de coin veel beter leren begrijpen, vooral als je niet technisch bent aangelegd. Als je niet bekend bent met de technisch jargon, dan heb ik een goede tip voor u. Wanneer je iets zoekt, zet dan bij je vraag de term “ELI5”, wat staat voor “Leg het uit voor mij alsof ik 5 jaar oud ben” (explain like i’m 5).

STAP 2: De categorieën die altijd beoordeeld/onderzocht moeten worden door middel van een checklist

De volgende stap is het systematisch doorlopen van vragen over de coin om zo te kunnen beoordelen of het een goede investering is. Voor uw gemak, hebben wij een checklist die we hiervoor gebruiken.

De checklist bestaat uit 8 grote delen:
  1. Beoordeling van het totaal concept
  2. Operationele beoordeling
  3. Markt onderzoek
  4. Beoordeling van het ontwikkelingsteam
  5. Beoordeling van het Coin aanbod
  6. Pro’s & Con’s
  7. De red flags
  8. Gevoel

1.Totaal concept 

Doel van de coin – Een opstelling van duidelijk doel is een goed begin, vooral als het revolutionair of het eerste in zijn soort is.

Lost het een echt probleem op – De omvang van het probleem dat met de coin moet worden opgelost, kan alleen worden beoordeeld als er inzicht wordt verkregen in de levensvatbaarheid van de oplossing die de coin biedt.

Heeft de coin enig nut in het dagelijks leven – Een coin moet een sterk nut hebben om de mensen aan te moedigen de coins als investering vast te houden. De use-case van een coin heeft lineaire samenhang met de waarde ervan.

Is de whitepaper marktgericht – De vuistregel is, als het is gevuld met marketing termen die het project hyped, dan is het best om ervan weg te blijven.

Wordt het project gefinancierd/gesteund door prominente investeerders – De steun van prominente investeerders draagt bij tot de geloofwaardigheid van het project.

 

2.Operationele beoordeling

Wat is het Consensusmechanisme van de coin – Het consensusmechanisme kennen is belangrijk, of het nu gaat om Proof-of-work, Proof-of-Stake of anderen. Het is een uitstekende manier om de werking van de coin beter te begrijpen.

De governance-structuur – Zijn de coins gecentraliseerd of gedecentraliseerd.

De Roadmap voor de ontwikkelingen – Welke mijlpalen willen zij in de komende kwartalen bereiken? Lijken ze realistisch? Als er geen afgewerkt product is, wanneer zal het dan compleet zijn? Welke testmijlpalen heeft het ontwikkelteam te bereiken en hoe wordt dit opgevolgd? Dit is een goede indicator van de betrokkenheid van het ontwikkelingsteam.

Is er een “Bewijs” van de coin?

Financiële middelen – Hoeveel geld hebben zij opgehaald? Hoe hebben zij het geld uitgegeven?

 

3.Marktonderzoek

Is de coin de eerste van zijn soort voor het oplossen van een bijzonder probleem? – Een coin die de eerste toepassing in zijn soort is, zal een sterk “first-mover”-voordeel hebben.

Hoe verschillend is de coin met die van zijn meest gewaardeerde concurrent? – Een coin met nieuwe technologieën of oplossingen die verschilt met zijn concurrenten zou meer tractie en adoptie kunnen hebben.

Hoe lucratief is de Doelmarkt? – De doelgroep voor het project moet duidelijk omschreven worden en dient voldoende omvang te hebben om substantiële groei te ondersteunen.

Zijn er belangrijke juridische belemmeringen? – Dit zou de middelen en het tijdschema van het project in gevaar kunnen brengen (zit ook bij SWOT analyse).

 

4.Beoordeling van het ontwikkelingsteam

Wie zijn de teamleden van de oprichting en wat zijn hun ervaringen? – Onderzoek het team, ze hebben geschiedenis en legitimiteit. LinkedIn is meestal een goed begin, als er geen branche connecties zijn en er IS geen profiel is, dan is dat enorme rode vlag. Zijn er ook grote jongens bij betrokken? Jongens die voor grote bedrijven werkten en goede connecties hebben. Wie zijn de adviseurs? Hun achtergrond en connecties. Durfkapitaal? Is er één? Zo ja, wie zijn hun meest succesvolle bedrijven geweest?

Wie zijn de adviseurs? – Een project dat wordt gesteund en geadviseerd door bekende adviseurs is geloofwaardiger.

Zijn ze actief in het reageren via hun officiële kanalen en forums? – Hoe actief zijn de huidige hodlers van de coin in forums? Hoeveel volgers zijn er op de subreddit? Is het team behulpzaam bij het delen van informatie? Reageert het projectteam en helpt het de gemeenschap te groeien? Doet het bedrijf AMA’s voor de gemeenschap? Hoe groter een gemeenschap, hoe meer mond-tot-mond reclame over een coin wordt verspreid.

Zijn ze actief in het overbrengen over hun vooruitgang en houden ze zich aan hun tijdlijn?

 

5.Beoordeling van het Coin aanbod

Circulerend aanbod. –  Hoeveel coins zijn er in omloop en zullen er nog meer in omloop komen?

Wat is de Marktkapitalisatie van de coin? – Wat is het huidige marktkapitalisatie maximum? Als de coin een marktkapitalisatie zou bereiken die even groot is als die van Bitcoin, wat zou dan de prijs zijn? Wat zou de marktkapitalisatie zijn als het in de top-100 coins zou doorbreken? Wat zou dan de prijs zijn? Deze vindt u op Coinmarketcap.com. Zo kunt u zich baseren op een realistische groei. Alleen al omdat een coin  $0.005 kost betekent het niet dat hij bij een 1 miljard market cap de $ 100 waarde zal bereiken en het je rijk zal maken, het is allemaal gebaseerd op marketcap/circulerend aanbod.

Is er een hard cap op de coin? – Dit is relevant voor een Initial Coin Offering (ICO), een hardcap bepaalt de totale initiële uitgifte van een Token/Coin die zal worden gecreëerd en is vast. ICO’s met een hardcap blijken voor investeerders meer waarde op te leveren dan een no-cap token/coin (het aanbod is niet vast), omdat de beperkte beschikbaarheid van coins met een vast aanbod de waarde van het asset in de toekomst zou kunnen doen stijgen.

Hoe wordt de allocatie van coins ten gunste van de oprichters geregeld en is er een Lock-up periode? – Een hoog percentage van de coins die aan het oprichtingsteam worden gegeven is meestal geen gezonde indicator.

Een coin die eigendom is van een paar individuen (Whales) zou kunnen leiden tot prijsmanipulatie.

 

6.Pros & Cons

Wat voor slechte dingen kun je vinden over de munt? – Is alles positief in de subreddits en andere coingroepen of zeggen mensen dat het een shitcoin of een scam is? Weer een heel grote rode vlag, vergeet niet om af en toe die roze bril uit te doen en leer objectief naar een coin te kijken. Maak het niet persoonlijk, de tech is gewoon tech, het bekommert zich niet om jou, maak je er niet druk om als iets gewoon niet goed lijkt te zijn.

 

7.Red Flags

Is de coin gebaseerd op een MLM-structuur of een Ponzi-systeem/piramide-systeem? – Blijf uit de buurt van MLM-gebaseerde coins. Cryptocurrencies moet worden ondersteund door blockchain technologie, niet door een MLM-structuur.

Zijn er Scam waarschuwingen die gerelateerd zijn aan de coin? – Zoek met Dr. Google of de coin is gekoppeld als een scam.

 

8.Gevoel 

Van alles wat je onderzocht hebt, zag er geweldig uit, maar iets zit nog steeds niet goed… Vertrouw jezelf. Misschien hebben je hersenen nog wat puntjes met elkaar verbonden die je nog niet ziet, wie weet. Het dierlijke brein is een sterke entiteit. Respecteer het.

Maak een S.W.O.T analyse en zeker bij ICO's!

Iedereen zegt dat de blockchain, de technologie die aan de basis ligt van cryptocurrencies zoals Bitcoin, alles zal veranderen. En toch, na jaren van onvermoeibare inspanningen en miljarden geïnvesteerde dollars, is niemand op de proppen gekomen met een gebruik voor de blockchain – behalve valutaspeculatie en illegale transacties.

Terwijl we moeten toegeven dat de blockchain nog in de kinderschoenen staat. Het is lastig om veel problemen op te lossen, zoals ongewenste centralisatie, langzame transactietijden en een lage verwerkingscapaciteit. We moeten proberen een goede middenweg te vinden tussen veiligheid en snelheid.

Er zijn veel gebruiksscenario’s voor het supply chain management met behulp van blockchain voorgesteld, gebouwd en getest. Maar hebben ze er wel twee keer over nagedacht of worden ze alleen maar gedreven door de hype? Laten we een eenvoudige SWOT-analyse maken om een beter beeld te krijgen van de blockchain van global trade finance.

Wat is nu juist en SWOT?

SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats) is een hulpmiddel dat wordt gebruikt door een individu, team of organisatie om het milieu te onderzoeken. Sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen kunnen worden geïdentificeerd. Sterke punten zijn positieve eigenschappen en middelen die bijdragen aan succes. Zwakke punten zijn interne factoren die uw vermogen beperken om uw doel te bereiken. Kansen zijn de externe factoren die u kunt gebruiken om te slagen. Dreigingen vertegenwoordigen factoren die buiten uw controle vallen en die schade kunnen veroorzaken en het project/Coin/ICO in gevaar kunnen brengen. Het doel van SWOT is het implementeren van strategisch denken. U krijgt een beter inzicht van de huidige staat en de SWOT draagt zo bij aan uw strategische planning en besluitvorming.

Enkele voorbeelden per categorie

Strenght:

Sterke punten die kansen kunnen bieden.
Sterke punten die bedreigingen kunnen bestrijden.

  • Gedistribueerde weerbaarheid en controle.
  • Zeer gedetailleerd business model (whitepaper + roadmap).
  • Vaste token supply, onverkocht tokens worden ge-airdropped.
  • Populariteit van het project op sociale media.
  • De projectoprichters zijn bekende professionals in de industrie.
  • Ervaren team met aanzienlijke prestaties.
  • Project is altijd bereikbaar voor ondersteunend advies.
  • Grote bekende bedrijven als partners.
  • Werkend product.
  • Gedecentraliseerd netwerk.
  • Open source.
  • Veilige en moderne cryptografie (quantum resistance ect..).
  • Herkomst van de financiële middelen (niet zoals Tezos).
  • Een native token.
  • Strategische relaties.

Er zijn oneindig veel sterke punten die je bij een project kan opsommen, maar het is belangrijk om te focussen op wat echt het verschil maakt en welke elementen verbeterd kunnen worden.

Weakness: 

Zwakke punten die kansen kunnen schaden.
Zwakke punten die bedreigingen kunnen versterken.

  • Gebrek aan interoperabiliteit in het grootboek.
  • Er is geen gedetailleerd plan voorzien (roadmap).
  • Lage discussie activiteiten op de blockchain bronnen en nieuws platforms.
  • Geen broncode gepubliceerd op Github.
  • Onbekendheid met de klant en slechte gebruikerservaring.
  • Gebrek aan uitgeharde/geteste technologie.
  • Beperking van het model voor Smart Contract Code Programming.
  • Slechte wallet en key management.
  • Slechte tooling en slechte gebruikerservaring van ontwikkelaars.
  • Schaarste aan vaardigheden en hoge kosten.
  • Immature schaalbaarheid.
  • Gebrek aan vertrouwen in nieuwe technologieleveranciers.
  • Zeer beperkte producten.
  • Laaggeschoold team.
  • Verouderde technologie.

Zwakke punten zijn interne elementen die het project hinderen. In aanvulling op de sterke punten, dit zijn de kenmerken die onder controle zijn, maar niet helpen bij het volbrengen van de doelstellingen.

Opportunities:

Kansen zijn bijzonder kortstondig. Ook al hebben ze vaak geen invloed op het bedrijf, er moet toch enige voorbereiding zijn als ze zich voordoen.

  • Uitbreiding van de markt/ creatie van nieuwe niche markten.
  • Grotere vraag naar het product van het project/onderneming.
  • Toename van de nominale waarde op middellange en lange termijn.
  • Stijgende vraag naar token onder de leden van het ecosysteem.
  • Hoog niveau van bedrijfsinvloed op de markt.
  • Lagere transactiekosten.
  • Versnelde en doeltreffende bedrijfsprocessen.
  • Vermindert fraude .
  • Verminderd systeemrisico.
  • Monetaire democratisering.
  • Nieuw business-model introductie.
  • Een nieuwe wet.
  • Concurrentie die hulp nodig heeft en samenwerking wil.
  • Creatie van een nieuwe technologie.

“Opportunities” zijn situaties buiten het project die zich kunnen voordoen en de business positief zouden kunnen beïnvloeden. Deze fenomenen zijn meestal buiten de controle van het bedrijf, maar er is een kans dat ze gebeuren.

Threats:

“Threats” kunnen worden weergegeven door de angsten die bestaan in het management van het bedrijf. Naast het denken over kansen moet worden nagedacht over middelen om bedreigingen te beperken.

  • Wettelijke jurisdictionele belemmeringen.
  • Afhankelijk van blockchain adoptie.
  • Zware concurrentie in de blockchain ruimte.
  • Politiek en vijandige nationale factoren.
  • Technologische problemen.
  • Belemmeringen van institutionele adoptie.
  • Slecht bedrijfsmanagement.
  • Toetreding van een internationale concurrent tot de markt
  • Piraterij van het product.
  • Verandering van de wetgeving in de sector.
  • Werknemers tekorten waardoor doelstellingen niet behaald worden.

“Threats” zijn situaties buiten de onderneming die de onderneming kunnen verstoren. Net als bij “opportunities” zijn ze buiten de controle van het bedrijf, maar de kans is wel groter dat ze zich voordoen.

Conclusie

Probeer niet te daytraden, je kunt de markt en de whales niet verslaan. Ze zullen je levend opeten, vind jouw projecten waarin je gelooft, bemachtig deze voor een goede prijs waarvan je denkt dat het eerlijk is, en hodl tot je erbij neervalt. De markt zal inzakken, je zal rood zien, je zal ook groen zien. Stel een monetair doel en houd je daaraan. Neem je eerste winst op zodra deze verdubbeld is zodat je je investering terug hebt en begin te spelen met huisgeld. Investeren in crypto zonder het juiste onderzoek te doen is gewoon gokken. Het kijken op een scherm naar lijnen die op en neer gaan is ook gewoon gokken, zeker wanneer de whales en tradingsbots beginnen te spelen. Deze hebben veel in hun macht of je moet een IML pro zijn die zogezegd alles kan voorspellen en voorkomen, niet dus. Dit zal de wereld veranderen, Bitcoin is net begonnen.

Je kan investeren in cryptocurrency door het volgen van een momentum, maar het is niet aan te raden omdat het zeer risicovol is plus je moet hiervoor veel kennis hebben en jaren ervaring. Werkt dit? Verschillende mensen hebben verschillende niveaus van succes met dergelijke strategieën, de fundamentele benadering van het beleggen heeft gewerkt voor Warren Buffet en er is geen reden waarom het niet zou werken voor de cryptocurrency investeerders. Naast fundamentele analyse is dollar cost averaging ook een belangrijke beleggingsstrategie. Laag kopen en hoog verkopen!

Hoewel er veel innovatie is in de cryptocurrency ruimte, is voorzichtigheid nog steeds sterk aan te raden. Van alle coins en tokens die er zijn, zal waarschijnlijk slechts een handvol projecten overleven. Terwijl de overgrote meerderheid op de lange termijn zal falen, loont due diligence. Dit helpt ons projecten te filteren in de puinhoop van de crypto. Zo zal je degene vinden die een kans hebben om de revolutie van de gedecentraliseerde financiën te leiden.

 

What's your reaction?

Inschrijven voor onze nieuwsbrief!

Trade.be © 2018. All rights reserved.

DutchEnglishFrenchGerman

Crypto Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor steeds het laatste crypto nieuws !